Ο τοπικός αυτός άγιος της Κύπρου είναι άγνωστος στους Συναξαριστές. Κάποτε αναφέρεται ως Σωκράτης και κάποτε ως Σωσικράτης. Ο Άγιος Σωσικράτης αναφέρεται ότι είχε υπηρετήσει κι ως επίσκοπος Καρπασίας, σε ακαθόριστο χρόνο αλλά πάντως κατά τα Πρωτοβυζαντινά χρόνια.
Γνωρίζοντας ότι πρώτος επίσκοπος Καρπασίας είχε χειροτονηθεί από τον Άγιο Επιφάνιο τον Μέγα ο Φίλων, προ του 382 οπότε συνεστήθη η επισκοπή Καρπασίας (σύμφωνα προς το Βίο του Αγίου Επιφανίου), τότε θα πρέπει να υπολογίσουμε ότι ο Σωσικράτης, άκμασε περί τα μέσα του 5ου αιώνα.
Γνωρίζοντας ότι πρώτος επίσκοπος Καρπασίας είχε χειροτονηθεί από τον Άγιο Επιφάνιο τον Μέγα ο Φίλων, προ του 382 οπότε συνεστήθη η επισκοπή Καρπασίας (σύμφωνα προς το Βίο του Αγίου Επιφανίου), τότε θα πρέπει να υπολογίσουμε ότι ο Σωσικράτης, άκμασε περί τα μέσα του 5ου αιώνα.
Σύμφωνα προς τις πηγές, η χερσόνησος της Καρπασίας ανήκε εκκλησιαστικά αρχικά στον θρόνο της Σαλαμίνος, αλλά από πολύ νωρίς παρέστη ανάγκη ίδρυσης τοπικής επισκοπής, οπότε πρώτος επίσκοπος εξελέγη ο Φίλων. Διάδοχός του αναφέρεται ο επίσης τοπικός άγιος Συνέσιος. Οι μεσαιωνικοί χρονογράφοι Λεόντιος Μαχαιράς, Diom. Strambaldi και FI. Bustron, καθώς και τα συνοδικά της Κύπρου μαζί µε το Φίλωνα και το Συνέσιο, μνημονεύουν ως επίσκοπο Καρπασίας και τον επίσκοπο Σωσικράτη.
Γράφει ο Μαχαιράς:
Φίλωνος, Συνεσίου, και Σωσικράτους επισκόπου Καρπασαίων
Ένας επίσκοπος με το όνομα Σωσικράτης αναφέρεται και στα πρακτικά της συνόδου της Σαρδικής (σημερινής Σόφιας), τα οποία και προσυπέγραψε μαζί με άλλους έντεκα Κυπρίους επισκόπους. Για το Σωσικράτη αυτόν οι Νεόφυτος Ροδινός (1580-1659) και αρχ. Κυπριανός (ΙΗ' αι.) γράφουν πως πήρε μέρος και στην Α' οικουμενική σύνοδο της Νίκαιας (325 μ.Χ.).
Στα πρακτικά της συνόδου της Σαρδικής, δυστυχώς δε σημειώνονται τα ονόματα των επισκοπών, των οποίων προΐσταντο οι επίσκοποι. Έτσι, δεν μπορούμε να πούμε µε βεβαιότητα αν πρόκειται για το Σωσικράτη της Καρπασίας ή για κάποιον άλλο Κύπριο επίσκοπο. Αν ο επίσκοπος Σωσικράτης που προσυπέγραψε τα πρακτικά της συνόδου της Σαρδικής, μπορούσε να ταυτισθεί µε το Σωσικράτη, που μνημονεύεται από τους μεσαιωνικούς χρονογράφους και τα συνοδικά, τότε θα μπορούσαμε να θεωρησουμε το Σωσικράτη ως τον προκάτοχο του Φίλωνος. Μερικοί σύγχρονοι Κύπριοι ιστορικοί όπως ο Άντρος Παυλίδης υποθέτουν πως ο Σωσικράτης, ο οποίος προσυπέγραψε τα πρακτικά της συνόδου της Σαρδικής, μπορεί να ήταν επίσκοπος Θεοδοσιανής που μετέπειτα ονομάστηκε Νεάπολης (σημερινή Λεμεσός).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου