Κύριε μου, Ιησού Χριστέ, ελέησόν με

Τρίτη 8 Αυγούστου 2017

Η διδασκαλία του γέρ. Αιμιλιανού προς τους χριστιανούς της Δύσης

Πρωτοπρ. Χαρίλαος Παπαγεωργίου, Εφημέριος Ι.Ν. Αγ. Νικολάου Βόλου
Σε μια συνομιλία του με ρωμαιοκαθολικό ηγούμενο καταγράφονται και τα εξής: «…(Ο π. Ορφέο) τελείωσε ορίζοντας το νόημα της επίσκέψεώς μας στο Άγιον Όρος ως ανάγκη παρακλήσεως μέσω αυτής της ευαγγελικής πορείας προς την πρώτη εκκλησιαστική κοινότητα των Ιεροσολύμων. 
‘Υπάρχουν πολύ ωραία πράγματα στον αγιορείτικο τρόπο ζωής‘ πήρε το λόγο ο π. Αιμιλιανός. ‘ η ζωή του Αγίου Όρους συνοψίζεται στην προσευχή της καρδίας. Αυτή συμπυκνώνει όλη την πνευματικότητα του Αγίου Όρους και της βυζαντινής Εκκλησίας. Αυτή η πραγματικότητα βρίσκει στον Άθω μια μοναδική δυνατότητα να εκπληρωθεί, γιατί το Άγιον Όρος δεν εμπλέκεται σε εκκλησιαστικά προβλήματα , σε ιεραποστολικές και άλλες δραστηριότητες. Οι νέοι μοναχοί δεν επιθυμούν τίποτε άλλο από το να αγρυπνούν ασκώντας την ευχή του Ιησού. Η λειτουργική ζωή είναι συνδεδεμένη με την αγρυπνία : εδώ περνάει κανείς ώρες ολόκληρες μέσα στην εκκλησία, χωρίς να το καταλάβει.

Πολύ έντονη είναι και η παρουσία της Παναγίας. Εκείνη μας έδωσε τη δυνατότητα να κληρονομήσουμε αυτή τη μεγάλη παράδοση χωρίς καν να κοπιάσουμε …όσον αφορά τα προβλήματα των εκκλησιών , υπάρχουν και είναι μεγάλα. Αλλά γιατί να κοιτάζουμε τη θάλασσα , όταν είναι φουρτουνιασμένη και τρομακτική , όπως έκανε ο απόστολος Πέτρος, και να μην ατενίζουμε το πρόσωπο του φιλανθρώπου Κυρίου που μας σώζει από την άβυσσο ; Χωρίς αμφιβολία , το σχίσμα των εκκλησιών και οι αιρέσεις είναι μεγάλο κρίμα , αλλά εκεί ‘ όπου επλεόνασεν η αμαρτία , υπερεπερίσσευσεν η χάρις’ (Ρωμ.5.20) . Ο Κύριος δίνει τη χάρη του στους ταπεινούς. Σ’ εσάς ταιριάζει εκείνο το χωρίο της Γραφής που λέει : ‘…Και επί τίνα επιβλέψω , αλλ’ η επί τον ταπεινόν και ησύχιον και τρέμοντά μου τους λόγους ; ’ ( Ησ. 66.2)» [555]. Μέσα στα λόγια αυτά διακρίνεται το μεγαλείο μιας ψυχής που αποστρέφεται τη μισαλλοδοξία , την πνευματική αυταρέσκεια, το δογματικό ναρκισσισμό και ανοίγεται με απλοχωριά σε όλους.

Από αυτό το πνεύμα κινούμενος ο Γέροντας συνέστησε και τη σύνταξη ενός νέου και πλήρους Συναξαριστή της Ορθόδοξης Εκκλησίας απανταχού της γης για να εξυπηρετηθούν πνευματικές ανάγκες της ιεραποστολής καταρχήν, κατόπιν των χριστιανών της δυτικής Ευρώπης και εντέλει των πολυπληθών ετεροδόξων ή και αλλοδόξων επισκεπτών της Σιμωνόπετρας και των μετοχίων της[556]. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην έκδοση περιελήφθησαν για πρώτη φορά στα χρονικά και οι ορθόδοξοι άγιοι της Δύσεως [557].
[555] Λορέντζο Ντιλέττο, οπ. παρ. , σ. 263 – 4
[556] Συναξαριστής, οπ. παρ., Πρόλογος Αρχιμ. Αιμιλιανού, σ. ιγ΄ , ιε΄.
[557] Αυτόθι, ιερομονάχου Μακαρίου Σιμωνοπετρίτου, Εισαγωγή, σ. ιζ΄ – λγ΄.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου