Κύριε μου, Ιησού Χριστέ, ελέησόν με

Τρίτη 8 Αυγούστου 2017

Γενικός χειρουργός Στ. Τσιριγωτάκης: «Ο επιστήμονας αναζητώντας την αλήθεια συναντά τον Θεό»

του Γιώργου Θεοχάρη
Σε μία εφ όλης της ύλης συνέντευξη στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ο γενικός χειρουργός του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών και του Ευγενίδιου, κ. Σταύρος Τσιριγωτάκης μιλά για την ιατρική επιστήμη σήμερα και τις βασικές ασθένειες που ταλαιπωρούν εκατομμύρια ασθενείς και προτείνει λύσεις .
Επίσης, αναφέρεται στη σχέση της σύγχρονης επιστήμης με το Θείο, τη προσωπική σχέση που διατηρεί με το Άγιο Όρος και τον εκκλησιαστικό χώρο.
«Πιστεύω ότι ένας πραγματικός επιστήμονας, αναζητά διαρκώς την
αλήθεια και τελικά εκεί είναι που συναντά τον Θεό», εξηγεί.
Αναλυτικά η συνέντευξή του στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ:
1-κ. Τσιριγωτάκη, καταρχήν να σας καλοσωρίσω στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ. Πείτε μου πως επιλέξατε την ιατρική επιστήμη;
Γιατί επέλεξα να γίνω γιατρός; Βασικά η επιλογή μου ήταν να γίνω χειρουργός, μου άρεσε να κάνω κάτι με τα ίδια μου τα χέρια, θεωρούσα τις χειρουργικές επεμβάσεις πολύ υπεύθυνες και πολύ δύσκολες πράξεις αλλά ταυτόχρονα και ενδιαφέρουσες και δεν μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου να κάνει κάτι άλλο. Αισθανόμουν ότι υπάρχει κάτι τόσο μοναδικό στη χειρουργική επέμβαση και τελικά είχα δίκιο, αυτό που νοιώθει ένας χειρουργός είναι μοναδικό, είναι σχεδόν απερίγραπτο.

Η ζωή ενός χειρουργού είναι διαφορετική από οποιουδήποτε άλλου: μπορεί να επέμβει πάνω σε ανθρώπους, βελτιώνει και πολλές φορές σώζει ακόμη και την ίδια τη ζωή τους.

Υπάρχει ένας μοναδικός δεσμός μεταξύ ασθενούς και χειρουργού. Ο ασθενής επιτρέπει στον χειρουργό να κάνει κάτι που του αλλάζει τη ζωή. Ο χειρουργός έχει την ευθύνη της ζωής κάποιου στα χέρια του. Κοιμάται ο ασθενής μου με τη χορήγηση γενικής αναισθησίας και ξυπνάει στα χέρια μου, κοιμάται με καρκίνο και ξυπνάει θεραπευμένος, τον έχω κάνει καλά! Οι δυσκολίες, η κούραση, οι επιπλοκές είναι πραγματικές, αλλά το αποτέλεσμα και η ικανοποίηση είναι υπερβολική. Το εξιτήριο του ασθενούς μου ακόμη και σε αυτές τις περιπτώσεις με καρκίνο, τις περισσότερες φορές, γράφει ‘’ίαση’’, ενώ εκείνο άλλων ειδικοτήτων γράφει‘’βελτίωση’’.

Οι χειρουργοί όχι μόνο πρέπει να γνωρίζουν όλες τις χειρουργικές επεμβάσεις, αλλά πρέπει επίσης να γνωρίζουν την ιατρική. Ένας ασθενής έρχεται σπάνια σε εμάς με ένα μόνο πρόβλημα, το χειρουργικό του… συνήθως θα έχει και άλλα ιατρικά προβλήματα, όπως ο διαβήτης, η υπέρταση, οι καρδιακές παθήσεις, τα αναπνευστικά προβλήματα, τα οποία πρέπει να λάβει υπόψη ο χειρουργός κατά τη διάρκεια τόσο της προετοιμασίας όσο και της επέμβασης αλλά και στη διάρκεια της πλήρους ανάρωσης του.

Η ιατρική εξελίσσεται συνεχώς. Ως εκ τούτου, οι χειρουργοί έχουμε αφιερώσει τη ζωή μας στη μελέτη και την εκμάθηση διά βίου, έτσι ώστε οι ασθενείς να πάρουν την καλύτερη δυνατή φροντίδα.

Όλοι οι γιατροί αξιολογούν τον τρόπο ζωής που θα έχουν σαν ειδικευμένοι όταν αποφασίζουν ποια ειδικότητα να επιλέξουν. Επέλεξα τον τρόπο ζωής που έχει ο γενικός χειρουργός: να χειρουργώ, βελτιώνοντας συνεχώς τις γνώσεις και τις δεξιότητές μου, δίνοντας στους ασθενείς μου την ευκαιρία για μια καλύτερη ζωή.

Η γενική χειρουργική είναι γνωστή για την έντονη καταπόνηση που προκαλεί σε αυτόν που τη διενεργεί: πολλές ώρες δουλειάς, πάντοτε υπό πίεση και άγχος, πολλές ώρες την ημέρα σε τηλεφωνικές κλήσεις, πολλά ταξίδια αφού πρέπει να ενημερώνεσαι διαρκώς, μακριά από την οικογένεια πολλές φορές ακόμη και σε ημέρες αργίας ή και νύχτες ακόμη. Σε ωθεί στα όριά σου πολύ συχνά. Όλη αυτή η διαδικασία είναι εξάντληση, τουλάχιστον. Ο ρυθμός εργασίας και ο αριθμός των ωρών εργασίας αποτρέπει πολλούς γιατρούς από τη χειρουργική ειδικότητα. Η χειρουργική δεν είναι για όλους!

Δεδομένου ότι ένοιωθα ολόψυχα πως θέλω να γίνω χειρουργός, οι πολλές ώρες εργασίας δεν με ενοχλούν. Ξέρω ότι ο ελεύθερος χρόνος μου είναι περιορισμένος, οπότε πρέπει να τον χρησιμοποιώ με σύνεση. Αν και καθημερινά κάνουμε θυσίες, το αποτέλεσμα της δουλειάς μου καθορίζει τα πάντα σχεδόν για μένα. Η κάθε ημέρα δουλειάς είναι συναρπαστική και εξαντλητική ταυτόχρονα. Ασχολούμαι πολλές ώρες καθημερινά με τους ασθενείς μου, ταξιδεύω συχνά για να βελτιώνομαι, είμαι μακριά από την οικογένεια και τους φίλους μου αρκετά συχνά, αλλά πιστεύω ότι όλα αυτά αξίζουν, γιατί κάνω αυτό που αγαπώ.

Όταν όλα αυτά λέγονται και γίνονται, προσπαθώ να ανταποκριθώ στο σύνθημά μου: «Κάνε το καλύτερό που μπορείς για τον άρρωστο σου και ξέχασε τα υπόλοιπα». Αλλά το κερασάκι στην τούρτα είναι όταν ο ασθενής σου λέει: «Σας ευχαριστώ που σώσατε τη ζωή μου».

2- Ο γιατρός για τον ασθενή θα μπορούσε να πει κάποιος οτι ειναι ένας μικρός θεός…

Εφ’όσον η υγεία είναι το υπέρτατο αγαθό και εφ’όσον ο γιατρός είναι θεραπευτής, εύκολα συνάγεται το συμπέρασμα πως ο ασθενής στην φιγούρα του ιατρού του βλέπει τον θεραπευτή του, τον Θεό του, την ίδια του την ύπαρξη.

Ο Ασκληπιός δεν θεωρείται σημαντικός θεός της ελληνικής μυθολογίας, ωστόσο είναι κεντρική φυσιογνωμία του αρχετύπου των ηρώων-θεραπευτών. Ο Ασκληπιός είναι η ιδεατή αντίληψη της ιαματικής δύναμης της φύσης όπως και σήμερα γίνεται αντιληπτή από τους ανθρώπους, που επιδρά κατά τις «ήπιες» εποχές στα υψώματα και στον καθαρό αέρα κάτω από την απαλή λάμψη και θερμότητα του Ηλίου, στα σημεία που αναβλύζουν δροσερές πηγές, ενώ πανύψηλα δένδρα γύρω καθαρίζουν την ατμόσφαιρα. Τέτοιο ακριβώς ήταν και το περιβάλλον των τόπων της λατρείας του και αυτή την αντίληψη ενίσχυσαν οι διάφοροι θρύλοι της γέννησής του και της καταγωγής του.

Η ετυμολογία του ονόματος από τον «Άσκλην», τον Κορίνθιο Βασιλέα, τον οποίο και θεράπευσε, το δεύτερο συνθετικό του ονόματός του είναι «ήπιος» που προσθέτει στην «αίγλη» λάμψη και ηπιότητα.
Οι μελετητές παρήγαν το όνομα από το «ασκελής» «διά τό μή εάν σκελλέσθαι» (σκληρύνεσθαι), ή «ο μή εών τα σκέλη εσκληκέναι και ξηραίνεσθαι», ή «ότι τα ασκελή νοσήματα ήπια ποιεί».

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας ο Θεός δεν άφησε τους ανθρώπους μόνους απέναντι στην ασθένεια, για μεν τα ψυχικά νοσήματα έδωσε την
Εκκλησία Του με τα μυστήρια και τους πνευματικούς, για δε τις σωματικές
αρρώστιες τους γιατρούς.
Στη δεύτερη περίπτωση υπάρχει σχετικό απόσπασμα στην Αγία Γραφή.

‘’Τίμα ἰατρὸν πρὸς τὰς χρείας αὐτοῦ τιμαῖς αὐτοῦ, καὶ γὰρ
αὐτὸν ἔκτισε Κύριος’’·(Τίμα το γιατρό όπως του αρμόζει, έχοντας άλλωστε
υπόψη σου τις υπηρεσίες του στις ανάγκες σου, διότι ο Κύριος τον έφτιαξε).

Επίσης ‘’καὶ αὐτὸς ἔδωκεν ἀνθρώποις ἐπιστήμην ἐνδοξάζεσθαι ἐν
τοῖς θαυμασίοις αὐτοῦ’’(Ο ίδιος ο Θεός έδωσε στους ανθρώπους την ιατρική
επιστήμη, ώστε να δοξάζεται με τα θαυμαστά του έργα).

Ο γιατρός και πολύ περισσότερο ο γιατρός είναι αλήθεια ότι οφείλει να προασπίζει το υπέρτατο αγαθό του ανθρώπου, την υγεία, να δίνει ζωή και πολλές φορές το κάνει, στον πάσχοντα συνάνθρωπο. Επιπλέον ο χειρουργός έχει κατά κάποιον τρόπο τη δημιουργία μέσα στη λειτουργία του.

Όλα αυτά νομίζω συντελούν στο να υπάρχει αυτή η αντίληψη για τους γιατρούς γενικότερα.

3-Ο γιατρός πρεπει να είναι Άνθρωπος, έλεγε η αγράμματη γιαγιά μου…
Η γιαγιά σας μπορεί να μην ήξερε γράμματα, αλλά δεν ήταν αμόρφωτη. Τα πανεπιστήμια δεν αρκούν για να μορφωθεί κάποιος και αυτό είναι κάτι που το διαπιστώνετε καθημερινά. Η μητέρα μου πήγε μέχρι την Τετάρτη Δημοτικού, αλλά είναι πολύ πιο μορφωμένη από πολλούς με τίτλους που όταν τους ακούς μένεις άναυδος.

Η σχέση ανάμεσα στο ιατρό και τον ασθενή, αγγίζει τα όρια της ιερότητας αν δεν τα ξεπερνάει και δη κατά πολύ…και αυτό από την εποχή του Ιπποκράτη μέχρι τις μέρες μας παραμένει αναλλοίωτο, αν όχι σε συνεχή μεγέθυνση.

Στην εποχή μας, περίοδο σκληρής οικονομικής ανέχειας η σχέση γιατρού-ασθενή οξύνεται, μεγεθύνεται, επεκτείνεται και πολλαπλασιάζεται. Και αυτό είναι λογικό. Όταν οι δημόσιες δομές Υγείας καταρρέουν, το εισόδημα των ανθρώπων ελατώνεται, ο ασθενής αφήνεται, προσδένεται, εγκαταλείπεται στην ουσία στο γιατρό του και κρέμεται από τα χείλη του, καθώς πιστεύει ότι αυτός είναι ο μόνος που μπορεί να τον κρατήσει σε αυτόν τον επίγειο παράδεισο, δηλαδή στην ζωή. Ο ασθενής είναι ο αδύναμος κρίκος σε αυτή τη σχέση, από την άλλη ο έτερος κρίκος εύκολα μπορεί να νοιώσει δημιουργός, θεός, παντοδύναμος. Ακριβώς σε αυτό το πολύ ευαίσθητο σημείο της σχέσης ο γιατρός καλείται να διαφυλλάξει την ανθρώπινη χροιά του και να σταθεί στο πλευρό του ασθενή του σαν άνθρωπος σωτήρας και όχι σαν εμπορικός εκμεταλευτής της ασθένειας, της ανθρώπινης ζωής, της ίδιας της ανθρώπινης υπόστασης.

Με αυτές τις αρχές εγώ ο Σταύρος Τσιριγωτάκης φοράω καθημερινά την ιατρική μου μπλούζα και δίνω καθημερινά τον όρκο του μεγάλου μας δασκάλου του Ιπποκράτη, για να προσφέρω ζωή στον συνάνθρωπο, πιστεύοντας πως όλοι είμαστε θνητοί και αδύναμοι μπροστά στην Παντοδυναμία του Θεού Δημιουργού μας.

Επομένως η γιαγιά σας ήταν πολύ πιο μορφωμένη από πολλούς, γιατί αν εφαρμόζαμε όλοι τα δεδομένα τα δικά της θα είχε εκλείψει κατά πολύ η εκμετάλευση, το φακελάκι, η μείωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας στο κρεβάτι του πόνου.

4-Πείτε μου γιατρέ σε ποιες παθήσεις ειδικεύεστε;
Ομιλία μου το 2016, σε Πανελλήνιο Συνέδριο στη Θεσσαλονίκη.
Είμαι γενικός χειουργός και ο γενικός χειρουργός είναι εξειδικευμένος χειρουργός, είναι γενικός με όμικρον και όχι με ωμέγα. Οι επεμβάσεις που διδάσκεται και στη συνέχεια διενεργεί ο χειρουργός είναι επεμβάσεις στο θυρεοειδή, στο μαστό, σχεδόν σε όλα τα όργανα της κοιλιάς, επεμβάσεις για κήλες, επεμβάσεις στο δέρμα καθώς και επεμβάσεις στα αγγεία στα πόδια. Για ορισμένες από αυτές χρειάζεται σήμερα περαιτέρω εξειδίκευση, έτσι κι εγώ είμαι εξειδικευμένος και πιστοποιημένος χειρουργός στις επεμβάσεις του θυρεοειδή και των ενδοκρινών αδένων καθώς και στις επεμβάσεις μαστού. Χειρουργώ στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.
Φωτογραφία μου στο Νοσοκομείο Marien στη Γερμανία.
Φωτογραφία μου στο νοσοκομείο Cisanello στην Πίζα της Ιταλίας, όπου χειρουργώ, είναι το μεγαλύτερο και καλύτερο Κέντρο Ενδοκρινολογικής Χειρουργικής, παγκοσμίως. Δίπλα μου είναι οι καταξιωμένοι Ιταλοί καθηγητές Miccoli και Materazzi, ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο και διδάσκουν τις τεχνικές τους.

5– Ποιες ειναι συχνότερες παθήσεις που συναντάτε σήμερα στους ασθενείς ;

Λόγω της υψηλής εξειδίκευσης μου πέραν των συνηθισμένων επεμβάσεων που διενεργώ για κήλες, αιμορροίδες, κύστη κόκκυγος, συρίγγια, χολολιθίαση, όγκους στο έντερο και όλες τις υπόλοιπες επεμβάσεις της γενικής χειρουργικής, διενεργώ πολύ συχνά επεμβάσεις στο θυρεοειδή και στο μαστό. Η χειρουργική του θυρεοειδή είναι πολύ απαιτητική χειρουργική, θέλει λεπτούς χειρισμούς και έχει ιδιαίτερη νοσηρότητα, αφού ο αδένας έχει άμεση επαφή με το νεύρο που είναι υπεύθυνο για την ομιλία μας και ο παραμικρός τραυματισμός του προκαλεί προβλήματα στον ασθενή. Από την μια πλευρά θέλουμε να αφαιρέσουμε και το τελευταίο κύτταρο του θυρεοειδή, ιδίως στις περιπτώσεις καρκίνου. Ενώ από την άλλη δεν πρέπει να τραυματίσουμε το νεύρο αυτό, όχι βέβαια εις βάρος της ριζικότητας της επέμβασης, πολλές φορές το ξεκολάμε πάνω από τον αδένα. Το να αφήσουμε το μέρος του αδένα που κολάει πάνω στο νεύρο, μέσα στον ασθενή δεν είναι καλό για τον άρρωστο. Δόξα τον Θεό η εμπειρία μας είναι τέτοια που μας το επιτρέπει και μάλιστα μέσα από μια πολύ μικρή τομή, που είναι σημαντικό για τον ασθενή, αφού το σημάδι της ουλής είναι σε εμφανές σημείο και θα φαίνεται για μια ζωή στο λαιμό του.

6– Δώστε μας μία πιο αναλυτική εικόνα για τις ασθένειες και παθήσεις που βρίσκετε λύση σήμερα

Εγώ βοηθάω τους ασθενείς που χρειάζονται επέμβαση στο θυρεοειδή τους, ιδιαίτερα αυτούς που έχουν καρκίνο αφού διενεργώ και λεμφαδενικό καθαρισμό στον τράχηλο που πολλές φορές χρειάζεται. Αυτά είναι μεγάλα και απαιτητικά χειρουργεία, δυστυχώς δεν είμαστε πολλοί αυτοί που μπορούμε να τα κάνουμε, αλλά η Ελλάδα είναι γεγονός ότι έχει πολύ καλούς χειρουργούς. Επίσης ασχολούμαι και βοηθάω γυναίκες αλλά και άντρες με προβλήματα στο μαστό, ιδίως με καρκίνο. Έχω εντάξει στην διερεύνηση τους όλες τις σύγχρονες ανώδυνες μεθόδους που υπάρχουν παγκοσμίως, αλλά και τις ογκοπλαστικές επεμβάσεις σε συνεργασία με πλαστικό. Και τέλος διενεργώ όλες τις επεμβάσεις της γενικής χειρουργικής όπως είπαμε για όγκους στο δέρμα ( λιπώματα, κύστεις), κήλες, για κύστη κόκκυγα, συρίγγια, αιμορροΐδες, χολολιθίαση, σκωληκοειδίτιδα, όγκους στη μήτρα και στις ωοθήκες, όγκους στο έντερο που δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχουν αυξημένη συχνότητα εμφάνισης.
Για εμένα και την επιστημονική μου ομάδα δεν υπάρχει επέμβαση ρουτίνας. Όλες οι επεμβάσεις πρέπει να γίνονται με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και απόλυτη ασφάλεια για τον ασθενή. Ο κάθε άρρωστος είναι μοναδικός και πρέπει να του προσφέρουμε το καλύτερο.

7– Τι θα συμβουλεύατε τους αναγνώστες μας για τυχόν μικροπροβλήματα υγείας που αντιμετωπίζουν και αδιαφορούν για αυτα είτε λογω οικονομικής αδυναμίας να επισκεφθούν γιατρό είτε συνειδητά;
Φωτογραφία από ιατρική ενημερωτική εκδήλωση στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Ηράκλειο Αττικής.
Η υγεία είναι το υπέρτατο αγαθό. Η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία. Ένα μικρό πρόβλημα λύνεται εύκολα, αν όμως αφεθεί μπορεί να τους οδηγήσει σε περιπέτειες. Να προσέχουν την υγεία τους και να έχουν γιατρούς που να τους εμπιστεύονται. Σε ότι έχει να κάνει με τα οικονομικά, πιστεύω ότι δεν είναι πολλοί οι γιατροί που θα αρνηθούν να βοηθήσουν κάποιον που έχει πρόβλημα και δεν έχει χρήματα. Άλλωστε κατά τη διάρκεια του χρόνου κάνουμε εμείς αλλά και πολλοί άλλοι ιατρικές ενημερωτικές εκδηλώσεις, όπου και μιλάμε ενημερώνοντας το κοινό, αλλά και εξετάζουμε δωρεάν όποιον το έχει ανάγκη.
Φωτογραφία από ιατρική ενημερωτική εκδήλωση στη Χίο, όπου ενημερώσαμε αλλά και διενεργήσαμε μαστολογικό έλεγχο στις γυναίκες του νησιού.
8– Η επιστήμη έχει προχωρήσει σημαντικά. Τα επόμενα χρόνια πιστεύετε ανίατες ασθένειες θα μπορούν να βρουν ίαση ;
Φωτογραφίες μου από παγκόσμια συνέδρια, στην φωτογραφία μαζί μου ο φίλος και τέως πρόεδρος της Παγκόσμιας Μαστολογικής Εταιρείας, ο κος Mundiger, της οποίας είμαι τακτικό μέλος.

Είμαι σίγουρος για αυτό. Ήδη παθήσεις που πριν 2 χρόνια θεωρούσαμε ότι είναι ανίατες, σήμερα μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε. Η ιατρική διαρκώς εξελίσσεται και αυτό είναι για το καλό όλων μας.

9- κ. Τσιριγωτάκη, με την Εκκλησία και το Άγιο Όρος έχετε μια ιδιαίτερη σχέση. Πως προέκυψε αυτό;
Ιατρική ενημερωτική εκδήλωση στον Ιερό Ναό Αγίου Παντελεήμονος, που διοργάνωσε το ιατρείο μου. Μας χαιρέτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αλέξιος!
Είμαι χριστιανός ορθόδοξος, το γνωρίζετε. Πιστεύω ότι ένας πραγματικός επιστήμονας, αναζητά διαρκώς την αλήθεια και τελικά εκεί είναι που συναντά τον Θεό. Επειδή ο Θεός αλήθεια εστί, το αν θα την βρει εξαρτάται από Εκείνον, με αυτό τον τρόπο πιστεύω ότι ο επιστήμονας γίνεται και λάτρης και μαθητής Του. Η αρρώστια είναι κρίκος μεταξύ της επιστήμης και της αλήθειας, αυτά είναι όπως τα δίδυμα αδέλφια, δεν έρχονται σε ρήξη αλλά είναι οι βάσεις του οικοδομήματος της αλήθειας.

Τι είναι η Ορθοδοξία (ορθή δόξα), είναι η αλήθεια, το πρόσωπο του Χριστού είναι η σαρκωμένη αλήθεια, ταυτίζεται με το Χριστό που είναι η αιώνια αλήθεια.

Ο Ελληνισμός και η Ορθοδοξία συναντιούνται σε όλες τις επιστήμες, πολύ δε περισσότερο στην Ιατρική. Η Ιατρική και η Θεολογία όχι μόνο δεν διαρρηγνύουν τους δεσμούς τους, αλλά τους ανανεώνουν συνεχώς όσο η επιστημονική έρευνα ρίχνει περισσότερο φως στους ορίζοντες των δύο αυτών επιστημών.
Αυτή, λοιπόν, η θεία συνάντηση, Ιατρικής και Θεολογίας, απεικονίζεται ακόμη και στη νωπογραφία της κεντρικής εισόδου του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου διακρίνει κανείς με τα πιο ζωηρά και εντυπωσιακά χρώματα την Ιατρική και τη Θεολογία να είναι δίπλα-δίπλα, όπως ακριβώς τις βλέπει το καλλιτεχνικό μάτι του ζωγράφου.

Το Άγιο Όρος είναι πνευματικός τόπος, είναι τόπος ανάτασης της ψυχής. Μια επίσκεψη εκεί είναι όνειρο ζωής του καθενός πιστεύω. Οι μοναχοί εκεί κρατούν τις Θερμοπύλες της Ορθοδοξίας μας. Πως λοιπόν θα μπορούσα να μην επισκέπτομαι το Περιβόλι της Παναγιάς, όλοι μας οφείλουμε αλλά και θέλουμε πιστεύω να βελτιωνόμαστε σε πνευματικό επίπεδο, εκεί νομίζω ότι είναι ο κατ’εξοχήν τόπος που μπορεί να συμβεί αυτή η βελτίωση, αυτή η ανάταση της ψυχής.

10– Ο επιστήμονας και δε ο γιατρός μπορεί να είναι και θεοσεβούμενος ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ . Δεδομένου αρκετοί συνάδελφοι σας δηλώνουν άθεοι …

Αυτό που έχω να πω είναι ότι το απόλυτο είναι θεία κτίση. Αυτό που κάνουμε εμείς είναι το σχετικό με την πρόοδο της επιστήμης, με την πείρα μας και την κατάρτιση μας, την Τέχνη, την τόλμη και την αρετή χειρουργούμε. Δεν ανήκει, όμως, σε εμάς το 100%.

Το κάλλος της ιατρικής επιστήμης βρίσκεται στην εμπιστοσύνη, την οποία ο ίδιος ο Δημιουργός έχει εκδηλώσει για την ιπποκράτεια επιστήμη, για τον διάκονο του ανθρώπινου πόνου στην Παλαιά Διαθήκη: «Και ιατρώ δος τόπον, και γαρ αυτόν έκτισε Κύριος». Ο γιατρός είναι το πρώτο και το τελευταίο πρόσωπο που βλέπει κάποιος όταν έρχεται και όταν εγκαταλείπει τα γήινα. Όλοι καταλαβαίνουμε πόσο ευτυχής είναι ο ζητιάνος, όταν είναι υγιής, συγκριτικά με έναν άρρωστο βασιλιά. Γι’ αυτόν τον λόγο ο γιατρός πρέπει να είναι δίπλα στον ασθενή του σαν στοργικός πατέρας, όπως ο Κύριος που μας δημιούργησε, με τριπλή προσωπικότητα: καλό επιστήμονα, ανθρωπιστή και με πίστη στον Χριστό. Αν έχει αυτές τις προϋποθέσεις, τότε μπορεί να δει και τη θεία παρέμβαση σε πολλές στιγμές της ζωής του.

Θα σας διηγηθώ ένα περιστατικό μου και θα καταλάβετε. Είχα μια ασθενή νέα, ηλικίας περίπου 45 χρονών, με ένα πρόβλημα στο πόδι, μια φλεγμονή, η οποία παρά τους χειρουργικούς καθαρισμούς παρά την ειδική ενδοφλέβια αγωγή άρχισε να επηρεάζει τη γενική της κατάσταση σε μεγάλο βαθμό. Κάποια στιγμή είμασταν υποχρεωμένοι να την βάλουμε στην μονάδα εντατικής θεραπείας, αφού η κατάσταση της επιδεινώθηκε αρκετά. Τις ημέρες εκείνες, ακριβώς τις ίδιες, για ανάλογο πρόβλημα, ακρωτηριάσθηκε το πόδι μιας υπουργού της κυβέρνησης. Ο υπέυθυνος γιατρός της εντατικής πρότεινε τον ακρωτηριασμό του άκρου της ασθενούς μου, οι συγγενείς ήταν απογοητευμένοι και συμφώνησαν στην αρχή, ενώ αργότερα με πίεζαν κιόλας, να ακρωτηριάσω το πόδι. Εγώ δεν ήθελα να γίνει ακρωτηριασμός αφού πίστευα, ότι η γενικευμένη της επιδείνωση οφείλεται σε κάποιο στέλεχος το οποίο δεν είχαμε εντοπίσει ακόμη με τις καλλιέργειες που είχαμε κάνει και ότι ο ακρωτηριασμός δεν θα της προσέφερε κάτι. Αλλά φανταστείτε το άγχος μου, στην πίεση που είχα και από συναδέλφους αλλά και από το περιβάλλον της ασθενούς, τη στιγμή μάλιστα που για τον ίδιο περίπου λόγο είχε ακρωτηριαστεί μια υπουργός ή φανταστείτε σε τι θέση θα βρισκόμουν αν κατέληγε η ασθενής μου ενώ εγω δεν την είχα ακρωτηριάσει. Όλα αυτά, φυσικά, ήταν πράγματα τα οποία τα γνώριζα, αλλά εμένα με ενδιέφερε η ασθενής μου και μόνο αυτή και τελικά δικαιώθηκα για την απόφαση μου και μετά από ένα μήνα, ίσως και λίγο παραπάνω η ασθενής μου ανέκαμψε, ήταν πια υγιής και είχε και τα δύο της πόδια. Μπορείτε να μου πείτε ποιος μου έδωσε αυτή τη δύναμη, να χειριστώ τη ζωή της ασθενούς μου, σε τόσο πολύ δύσκολες συνθήκες? Το πιο εύκολο για εμένα θα ήταν να είχα συμφωνήσει με όλους και να είχα προβεί στον ακρωτηριασμό, να είχαν φύγει οι ευθύνες από πάνω μου, να μην έχω προστριβές με κανέναν αφού και οι ίδιοι οι συγγενείς το επιθυμούσαν, αλλά αυτό δεν θα ήταν Η ΑΛΗΘΕΙΑ που διαρκώς αναζητούμε!!!

Αυτός είναι ο λόγος που θεωρώ ότι αν πιστεύουμε στο Θεό και προσευχόμαστε, ο Χριστός ‘’εφημερεύει’’ μέσα μας!

ΤΑΥΡΟΣ ΤΣΙΡΙΓΩΤΑΚΗΣ, ΓΕΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΥΨΗΛΑΝΤΟΥ 43 & ΜΑΡΑΣΛΗ ΑΘΗΝΑ 6986989220​

ΤΑΚΤΙΚΟ ΜΕΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
ΤΑΚ ΜΕΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗΣ ΕΝΔΟΚΡΙΝΩΝ ΑΔΕΝΩΝ
ΤΑΚ ΜΕΛΟΣ ΒΡΕΤΑΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗΣ ΘΥΡΕΟΕΙΔΟΥΣ
ΤΑΚ ΜΕΛ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΣΤΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΑΚΤΙΚΟ ΜΕΛΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΣΤΟΛΟΓΙΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου